شناسایی قدرت روندها از طریق ( زاویه گام ها )

رسیدیم به پنجمین حالت برای شناسایی قدرت روندها خب ما تا اینجا در مورد تغییرات میزان سر سختی معامله گرها صحبت کردیم که اون هایی که در جهت روند بودند میشد پروجکشن یا همان پرتاب قیمت که در آموزش شماره 20 مفصل بهش پرداختیم و آن هایی که معامله گرهای خلاف روند بودند که یعنی یا در دام بازار افتاده بودند و یا در تلاش بودند که روند را عوض کنند که میشد عمق قیمت که در آموزش قبلی یعنی آموزش شماره 21 کامل در موردش صحبت کردیم.

الان میخوام در مورد زاویه گام ها صحبت کنم اون زاویه ای که هر اکستنشن یا کارکشن میتونه داشته باشه و فرقی نداره. در واقع در تغییر زاویه گام ها چیزی که برای ما مشخص میشه این است که ببینیم اون تمایلات معامله گرها برای معاملات آینده و یا معاملات در حال جریان، که خودش را هنوز به طور واضح نشان نداده را تشخیص بدیم. در واقع سرنخ هایی از معاملات سنگین که دارند وارد بازار میشن یا معاملات سنگینی که دیگه ادامه پیدا نکردند و به پایان خود نزدیک شدند را میتوانیم بفهمیم.

هر دوی آنها به یک اندازه برای ما مهمه چون که الزاما نیاز نیست که ما مطمئن باشیم که حتما یک حجم سنگینی وارد بازار بشه تا اقدام به معامله کنیم اگر یک حجم سنگینی از بازار خارج بشه هم در تصمیمات ما که تصمیمات معاملاتی هستند تاثیر زیادی خواهند گذاشت. در واقع ورود یا خروج پول برای ما مهم است.
(به تصاویر زیر دقت کنید)

1
2

خب همانطور که در تصویر شماره 2 مشاهده می کنید ما اینجا یک حالت رنج را داریم اگه یادتون باشه من قبلا اینو برای شما توضیح دادم که در رنج های چوپی گاهاً نیازی نیست که ما برای پایان رنج منتظر باشیم که یک اکستنشن اتفاق بیفته و اون محدوه رنج را بشکنه و پس از اون یک کارکشن داشته باشیم و بعد به فکر معامله بیفتیم.
بعضی وقتها هست که خود بازار به ما سرنخ را میده قبل از اینکه نیاز به یک اکستنشن و کارکشن باشه و ما از همان دل بازار چوپی تشخیص میدیم که الان بهترین رفتار چی هست آیا خریدار باشیم یا فروشنده.

نکته : متن بالا اشاره به آموزش شماره 14 یعنی ( شناسایی پایان روند رِنج ) دارد.

شاید در کانال های سیگنال دهی که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست دیده باشید بعضی وقت ها که یک رنجی توی بازار شکل گرفته، میان براساس زمان انتشار اخبار مهم و یا به طور تصادفی یک دستور شرطی خرید در بالا محدوده رنج و یک دستور شرطی فروش در پایین محدوده رنج میزارند و میگن هر کدامش که فعال شد خب معامله ما هم باز میشه و در اون جهت وارد بازار میشیم و اون یکی هم که کنسل میشه.
اما این کار یک حماقت است ما نمیخواهیم بخت آزمایی کنیم، نمی خواهیم شرط بندی کنیم به قول استاد عزیزم استاد احمدرضا جبل عاملی که همیشه میگفت ( ما معامله نمی کنیم تا ببینیم چی میشه ما معامله میکنیم چون میدانیم چه اتفاقی دارد می افتد ) این خیلی نکته ی مهمی است که در معامله گر شدن ما تاثیر زیادی دارد.

شناسایی تغییر قدرت با استفاده از زاویه گام ها

خب از بحث خودمان دور نشیم پس ما برای اینکه بتوانیم در خود رنج این را تشخیص بدیم بعضی وقت ها سرنخ هایی را از زاویه های لِگ های قیمتی داریم. (به تصاویر زیر خوب دقت کنید)

3
4

همانطور که در تصویر شماره 3 میبینید زاویه ای که الان به سمت بالا (خط سفید رنگ) هست و زاویه پایین (خط طلایی رنگ) فعلا چیز خاصی را برای ما نشان نمیده اما اگر زاویه لِگ صعودیه بعدی زاویه خوابیده تری شد نسبت به اون اکستنشن قبلی که الان این اکستنشن زاویه خوابیده تری دارد (تصویر شماره 4) خب ما اینجا متوجه میشیم که اون معامله گرهایی که در بازار هستند و در جهت خرید دارند پولشان را خرج می کنند بنا به دلایلی آنها دیگه تمایلی ندارند که بخوان در قیمت های بعدتر آنچنان معالمه بکنند.
البته معامله هم انجام میدهند در قیمت های بعدتر و مقداری قیمت هم بالا می برند ولی خیلی زمان طول میکشه و طولانی شدن زمان و خوابیده تر شدن شیب قیمت این را نشان میده که آنها از نظر مالی و روانی آنچنان تمایلی ندارند.

با استفاده از همین زاویه گام ها، قبل از اینکه قیمت از رنج خارج بشه ما متوجه ضعیف شدن خریدارها و خارج کردن سرمایه آنها میشیم و دقیقا در تصویر شماره 5 در اینجا (یعنی دوتا کندل بزرگ قرمز رنگ در مستطیل ) متوجه ورود پول در جهت فروش میشیم و میتوانیم قبل از اینکه قیمت از رنج خارج بشه معامله فروش خود را داشته باشیم.

5

حالت دیگه بازار اینه که توی همان حالت قبل این شیب بیاد تیز تر بشه (تصویر شماره 8) و خب ما اینجا متوجه میشیم که بنا به یک دلایلی که اصلا مهم نیست ، توی بازار خریدارا پول هاشون را دارند با هیجان بیشتری و با حرص و طمع بیشتری در قیمت های بعدتر معامله میکنند پس من و شما هم اگر در این بازار باشیم معامله جدید در جهت صعود را انجام میدیم اما اگر دیدیم که زاویه گام صعودی داره کم میشه چنانچه هر وسیله ای ، هر ابزاری ، هر الگویی یا هر روش معاملاتی به ما گفت اینجا برای معامله خرید مناسب است ما به هیچ وجه یک معامله خرید جدید انجام نمیدیم، اما اگر دیدیم زاویه داره بیشتر میشه مثل تصویر شماره 8 این کار را انجام میدیم. (به تصاویر زیر دقت کنید)

6
7
8

زاویه گام ها برای لِگ های قیمتی نزولی

برای حالت فروش هم همینطور برای حالت فروش ما یک موقع ببینیم که این زاویه گام نزولی که در تصویر شماره 10 میبینیم به این شکل بوده (یعنی خط طلایی رنگ) و در نزول بعدی زاویه کمتر بشه (خط طلایی رنگ دوم در تصویر شماره 11) یعنی چی یعنی معامله گرهای موثر فروشنده حاضر در بازار دیگه آنچنان، پول هاشون را برای فروش خرج نمی کنند رفته رفته اینها دارند ضعیف تر می شوند. (به تصاویر زیر دقت کنید)

9
10
11

 پس وقتی خریدارها وارد بازار بشن خیلی قوی خواهند بود و ما که به دنبال معامله در جهت روند هستیم در نتیجه با اولین نشانه ای که حالا در آموزش های بعدی یاد میگیریم یعنی دقیقا در تصویر شماره 12 در اینجا (یعنی کندل بزرگ سبز رنگ در مستطیل ) که این نشانه ی تغییر جهت سفارشات خرید هست چرا که با یک کندل سبز رنگ نزدیک به 5 تا کندل قرمز رنگ قبل خودش را همپوشانی کرده و ما می توانیم خرید خودمان را در اینجا انجام بدیم.

12

 و همینطور برعکس آن اگر در جهت نزول زاویه بیشتر بشه ما میفهمیم که خب اینجا زاویه بیشتر شده (تصویر شماره 15) و برخلاف حالت قبلی که نباید معامله فروش انجام میدادیم، در اینجا داره تغیراتی در بازار ایجاد میشه که هنوز منجر به اکستنشنی که از رنج خارج بشه نشده و هنوز در دل اون حرکت رنج قرار داره ولی ما میتوانیم در تصویر شماره 15 تشخیص بدیم و با دیدن اولین نشانه ها معامله فروش را انجام بدیم.
(به تصاویر زیر دقت کنید)

13
14
15

جمع بندی نکات

به خاطر اینکه این آموزش نسبت به آموزش های قبلی طولانی تر، به همین خاطر به عنوان جمع بندی یکبار با همدیگه به طور خلاصه نکات این آموزش را مرور میکنیم.
هرگاه ما ببینیم که در یک جهتی مثلا صعودی زاویه گامها داره بیشتر میشه و تندتر میشه به سمت بالا ما اونجا معامله جدیدی که بخواهیم انجام بدیم معامله خرید خواهد بود و به دنبال فرصت هایی هستیم که بتوانیم در موقعیت ها خرید انجام بدیم و هر اندیکاتوری به ما بگه فروش انجام بده ما اون را بهش توجه نمیکنیم چرا که یک معامله اشتباه خواهد بود و در دام خواهیم افتاد.

برای فروش هم همینطور مادامی که داره زاویه لگ های قیمتی به سمت نزول بیشتر میشه ما متوجه میشیم که باید در این بازار به دنبال فرصت های فروش در بازار باشیم و اگر ابزاری برای ما یک خرید را نشان داد متوجه میشیم که این یک دام است.

خب ما در این مطلب به آخرین سرنخ بررسی قدرت روندها یعنی شناسایی قدرت روند با استفاده از زاویه لِگ های قیمت پرداختیم در مطلب بعدی به بررسی میزان سودهی بازار میپردازیم.

منتظر آموزش های بعدی باشید...