شناسایی قدرت روندها از طریق ( اِکستِنشِن )

تا الان یاد گرفتیم که چطور در گام نخست از کندل ها و بعد در ابعاد بزرگتر از طریق کارکشن ها متوجه قدرت روند بازار بشیم.
الان می خواهیم گام سوم که در ابعاد وسیع تری به ما کمک میکند برای شناسایی قدرت روند بازار را یاد بگیریم، که میشه براساس اکستنشن ها. یعنی این اکستنشن ها سرنخ هایی را به ما نشان می دهند که ما می توانیم در آینده ای دورتر  از چند کندل و یا حتی به اندازه ی یک اکستنشن، قدرت روند را شناسایی کنیم.

پروجِکشِن یا پرتاب قیمت

برای شناسایی پروجکشن (projection) و یا پرتاب قیمت، در ابتدا در متن بازارمان میزان اکستنشنی که قیمت حرکت کرده را منهای کارکشن قبلی خودش میکنیم به تصویر زیر خوب دقت کنید یعنی کل حرکت گام صعودی را منهای این مستطیل رنگی میکنیم و اون میزان باقی مانده (یعنی آن فلش سفید رنگ) میشه میزان پرتاب قیمت یا پروجکشن.

1
2

حالا برای شناسایی قدرت روند در بازار، هر پرتاب قیمت را با پرتاب قیمت قبلی خودش مقایسه میکنیم. یعنی الان با توجه به تصویر شماره 3 که حرکت بعدی شکل گرفته و اکستنشن بعدی ساخته شده ما دوباره میایم میزان پرتاب قیمت اکستنشن جدید را مثل حرکت قبلی مشخص می کنیم.

3
4

حالا برای اینکه موضوع را بهتر درک کنیم ما اون پرتاب قیمت اول را میزاریم A و پرتاب قیمت دوم را میزاریم B. (تصویر شماره 4)
مادامی که پروجکشن جدید ما یعنی B از پروجکشن قبلی ما یعنی A کوچکتر باشه یعنی اینکه همانطور که در تصویر شماره 4 می بینید معامله گرهای سازنده این اکستنشن ضعیف شدند کسانی که به طور موثر داشتن قیمت را به سمت اعداد بعدتر و بالاتر هدایت میکردند دیگه وجود ندارند در نتیجه من و شما هم در این بازار، هر چند که اگه سیگنالی صادر بشه از طرف بازار یا شخص – کانال – اندیکاتور و یا هر چیز دیگه ای که به ما بگه در اینجا معامله ای باز کنیم برای خرید به هیچ وجه این کار را انجام نمیدیم.

نکته : اصلا مهم نیست که چرا این معامله گران ضعیف شدند میتواند بنا به هر دلایلی باشد که ما نمی دونیم و اصلا هم مهم نیست برای اینکه ما تحلیل گر نیستیم ما یک معامله گریم و کاری به اخبار و حاشیه های قیمت نداریم.

اما اگر این میزان پرتاب قیمت حالت B نسبت به حالت A تغییر نکنه که در واقع این را به ما میگه که ما آنچنان تغییر خاصی را در بین معامله گران نداریم، پس اگه یک سیگنالی برای گرفتن معالمه پیدا کردیم برای خرید میتوانیم از آن فرصت استفاده کنیم برای یک معامله جدید.
یا مثلا مقدار حالت B از حالت A بیشتر شد ما اینجا با اطمینان بیشتر و با خیال راحت تری اقدام به معامله جدید میکنیم و حتی میتوانیم سرمایه بیشتری را وارد این معامله بکنیم.چرا؟
چون میدونیم اون معامله گر های سازنده روند نسبت به اکستنشن قبلی خیلی قویتر شدند پس مادامی که اون موج سازنده روند قوی تر میشه، ما هم با خیال راحت تری برای معامله جدید اقدام میکنیم.

میزان پرتاب قیمت در روند نزولی

همین حالت برای روند نزولی هم وجود دارد و دقیقا هر کاری که برای روند صعودی انجام دادیم مجدد برای روند نزولی هم تکرار میکنیم یعنی ما در حرکات نزولی میایم و یک اکستنشن را در نظر میگیریم، حالا مقدار اون اصلاحی که قبلا کرده را ازش کم میکنیم. یعنی آنجایی در تصویر زیر با مستطیل رنگی مشخص کردم، این مقدار باقی مانده (یعنی آن فلش سفید رنگ) میشه پروجکشن یا پرتاب قیمت.

5
6

برای اکستنشن بعدی هم همینطور میزان پرتاب قیمت را مشخص میکنیم.

7
8

حالا چه اتفاقی میفته دوباره ما حالت اول را A و حالت دوم را B در نظر میگیریم (تصویر شماره 8) مادامی که مقدار حالت B از حالت A کمتر میشه یعنی اون معامله گرهای فروشنده ای که داشتن روند نزولی را میساختن بنا به دلایلی که اصلا برای ما مهم نیست، ضعیف تر شدند پس من و شما هم دلیل نداره در این بازار که سازندگانش ضعیف شدند وارد بشیم یا مثلا اگر مقدار B با مقدار A برابر باشد و یا حتی مقدار B بیشتر شده باشه با اطمینان بیشتری وارد معامله در این بازار میشیم چون یا قدرت سازندگان این روند تغییر نکرده یا اگر تغییر کردند اتفاقا قوی تر و بزرگتر شدند پس من و شما با اطمینان خاطر بیشتری دنبال فرصت ها برای معامله خواهیم بود.

خب ما در این مطلب به بررسی قدرت روندها از طریق اکستنشن ها پرداختیم و یاد گرفتیم با استفاده از آنها میزان پرتاب قیمت را در بازار مشخص کنیم حالا با توجه به پرتاب قیمت در متن بازار، می فهمیم کدام روند دارای قدرت مناسبی و کدام یک قدرت خوبی ندارد و بهتره از آن برای معامله پرهیز کنیم.
در مطلب بعدی به چهارمین راه بررسی قدرت روندها یعنی بررسی عمق قیمت میپردازیم.

منتظر آموزش های بعدی باشید...