ضریب سود دهی سهام
در اقتصاد یک اصلی وجود دارد به نام ضریب سود دهی سهام که از طریق آن، میزان سود دهی یک سهام و یا یک نماد معاملاتی را در آینده بازار محاسبه میکنند که مشخص میکنه آیا این سهام در آینده سود ده است یا نه و اگر سود ده است میزان سودی که از آن بدست می آوریم چقدر است آیا پیشرفت آن با سرعت زیاد است یا سرعت کم چون اگر سرعت آن کم باشد، خب معامله گران ترجیح میدهند یک سهام یا نماد معاملاتی دیگه ای را انتخاب کنند برای معامله گری که سرعت بیشتری برای ساخت سودها داشته باشه یا اگر سود دهی آن کاهشی است و به مرور زمان میزان سودی که میدهد کمتر میشود آیا این کاهش سود به چه صورت است. آیا با سرعت زیادی رو به کاهش است یا با سرعت کم.
اینکه بیایم و میزان سود دهی یک سهام یا نماد معاملاتی را محاسبه کنیم هم دشوار است و هم محاسبات زیادی دارد، اما من میخوام برای شما آن را در چند دقیقه توضیح بدم که شما وقتی به یک نمودار نگاه میکند در عرض چند ثانیه متوجه بشید که چه موقعیتی دارد و آیا میصرفه با این نمودار معامله انجام بدیم یا نه.
این را بدانید که اصلا هم فرقی نمیکنه چه نموداری یا چه چارتی باشد. فارغ از اینکه سهام است یا کالا ، رمز ارز است یا جفت ارز هر چی که بشود در بازار های مالی معامله کرد میتوانیم از این روش استفاده کنیم.
نکته : البته این را بگم برای اینکه بتوانید به چنین جایگاهی برسید باید تمام آموزش ها رو تا الان به طور کامل و درست یاد گرفته باشید.
تعیین ضریب سود دهی یا (ضریب چولِگی)
خب رسیدیم به اصل مطلب حالا ما هرگاه در بازار ببینیم، داره عمق های قیمتی کم میشه و پرتاب قیمت داره زیاد میشه و گاها زاویه ها هم داره در جهت صعود بیشتر میشه متوجه میشیم که این روند صعودی ما رو به افزایش است یا (میزان سود دهی یا ضریب چولگی آن در حال افزایش است) اگر هم حرکت نزولی باشه و زاویه گام های نزولی افزایش پیدا بکنه میفهمیم که اینجا ضریب چولگی در روند نزولی در حال افزایش است.
اما اگر عمق ها زیاد بشوند ، پروجکشن ها(پرتاب قیمت) کم بشوند و ترجیحا زاویه گام ها هم کم بشه ما متوجه میشیم که اون بازار هر چند که تا قبل از این بازاری سود ده بوده اما از الان به بعد دیگه بازاری سود ده نیست. پس بهتره ما نماد یا سهامی را انتخاب کنیم که قوی تر و بهتر از این بازار باشه.
(به تصاویر زیر دقت کنید تا بهتر این موضوع را درک کنید.)
نکته : اگر درباره ی عمق قیمت و پرتاب قیمت و همچنین زاویه گام های قیمتی اطلاعات کافی نداری پیشنهاد میکنم حتماً این مطالب را خوب مطالعه کن و بعد به ادامه این مطلب بپرداز.
آموزش 20 : شناسایی قدرت روندها از طریق اکستنشن (پرتاب قیمت)
آموزش 21 : شناسایی قدرت روندها از طریق عمق قیمت
آموزش 22 : شناسایی قدرت روندها از طریق زاویه گام ها
1 |
2 |
3 |
ببینید ما اینجا یک حرکت صعودی را داشتیم (تصویر شماره 2) این حرکت صعودی ضریب چولگی خوبی داشته یعنی عمق ها در حال کم شدن بودند پروجکشن ها در حال افزایش بوده و زاویه گام ها هم در حال زیاد شدن اما به یک جایی که رسیده (تصویر شماره 3) قیمت دیگه مثل قبل در جهت صعود حرکت خوبی نداشته و به طور قوی عمق ها زیاد شدند، مسافت ها کم شدند و زاویه ها خوابیده تر شدند.
در واقع بازار خودش داره به ما میگه که داره یک اتفاق هایی می افته و معامله گرهای موثر حاضر در بازار که معاملات خرید داشتن دیگه آنچنان سر سختی و قدرتی ندارند و اینها دارند به طور فرسایشی معاملات خرید خودشان را ادامه میدهند پس من و شما هم اگر هر الگویی و یا هر اندیکاتور هم به ما بگه اینجا خرید انجام بده ما اصلا این کار را انجام نمیدیم.
ضریب سود دهی در بازار پویا
گفتیم بازار پویا یکی از خصوصیاتش اینه که قیمت در آن خودش تمام اون اتفاق هایی که داره پشت پرده رخ میده را به ما میگه اینجا (تصویر شماره 3) خودش داره از کاهش ضریب چولگی به ما میگه که داره سود دهی بازار کم میشه و بهتره به دنبال یک بازار دیگه ای باشیم.
حالا اون بازار مناسب باید چگونه باشه؟ مثل تصاویر زیر که الان میبینید!
4 |
5 |
همینطور که در تصویر شماره 5 میبینید ضریب چولگی روند صعودی ما تقریبا از ابتدای روند یعنی با شروع گام دوم روبه افزایش است و میبینیم که این روند ما توانست به اندازه 4 تا گام به ما سود بده و یک بازار پویا چنین خصوصیاتی دارد و ما در چنین جاهایی به دنبال فرصت خرید خواهیم بود.
برای نزول هم دقیقا همینطور مادامی که این حرکت های نزولی افزایشی باشند با زاویه های بیشتر باشند پروجکشن ها زیاد بشن عمق کم بشه ضریب چولگی در روند نزولی داره زیاد میشه. (به تصاویر زیر دقت کنید)
6 |
7 |
اما هرگاه که اینها در حال کاهش باشه یعنی ما یک روند نزولی را داریم منتها هر بار عمق ها داره بیشتر میشه ، مسافت ها کمتر و ترجیحاً زاویه ها کمتر میشه متوجه میشیم که ضریب چولگی روند نزولی ما داره کاهش پیدا میکنه که یعنی قدرت روند نزولی ما خیلی کم شده. (به تصاویر زیر دقت کنید)
8 |
9 |
همانطور که در تصویر شماره 9 میبینید گام اول روند ما با شیب خیلی تند و عمق کم ایجاد شده ولی از شروع گام دوم به طور واضح میبینیم که هم پرتاب قیمت هم شیب قیمت کاهش پیدا کرده و از جهتی عمق قیمت هم به طور قابل ملاحضه ای افزایش پیدا کرده و همه اینا به ما میگه که روند ما از قدرت خوبی مناسب نیست و به احتمال زیاد در آینده قدرتش رو از دست خواهد داد و اگر قرار در این بازار به معامله بپردازیم باید از حساسیت و دقت بیشتری برای گرفتن موقعیت جدید برخوردار باشیم.
نحوه رسم ضریب سود دهی (ضریب چولِگی)
رسم ضریب سود دهی در روندهای نزولی
برای رسم منحنی ضریب چولگی در حرکت ها و روندهای نزولی جایی که ما تغییرات چولگی را به سمت کاهش میبینیم یعنی ضریب چولگی ما کاهشی است، برای رسم آن زیر قیمت را در نظر میگیریم و رسم میکنیم مثل تصویر شماره 10 و جایی که ضریب چولگی افزایشی است، بالای قیمت را در نظر میگیریم و رسم میکنیم مثل تصویر شماره 11. (به تصاویر زیر دقت کنید)
10 |
11 |
رسم ضریب سود دهی در روندهای صعودی
برای حرکت صعودی دقیقا برعکس آن عمل میکنیم یعنی جایی که قیمت داره ضریب چولگی آن افزایش پیدا میکنه را میایم برای رسم آن زیر قیمت را در نظر میگیریم و رسم میکنیم مثل منحنی تصویر شماره 12 که زیر خطوط زرد رنگ کشیده شده ولی جایی که داره ضریب چولگی آن کم میشه برای رسم آن بالای قیمت را در نظر میگیریم و رسم میکنیم مثل منحنی تصویر شماره 12 که بالای خطوط بنفش رنگ کشیده شده.
(به
تصویر زیر دقت کنید)
12 |
یک نکته ای را اینجا براتون بگم اگر خوب حواستون بوده باشه در این آموزش من گاهاً گفتم که پروجکشن ، عمق و زاویه گام ها ترجیحاً باهم دارند واکنش هایی و تغییراتی را نشان میدن که این منجر به کاهش یا افزایش چولگی داره میشه پس ما نیاز نداریم برای اینکه یک چولگی را ببینیم هر سه تای اینها باهم اتفاق بیفتند.
میتونه یکی باشه ، میتونه دو تا باشه ولی اگه سه تا همزمان رخ داد که خب دیگه خیلی قوی تر میشه و خیلی بهتر است.
پس دوستان من، ما برای اینکه یک موقعیتی را برای معامله داشته باشیم که پتانسیل بالایی برای معامله داشته باشه باید ضریب چولگی آن در حال افزایش باشه و اگر در موقعیتی هر چند اگه فکر میکنیم آن موقعیت مناسبه برای معامله و وارد بشیم در حالی که چولگی آن روبه کاهش باشه در واقع فقط وقت مان و سرمایه مان را که هر دو خیلی با ارزش هستند را درگیر کردیم و درگیر بازاری شدیم که قیمت به طور فرسایشی و اتفاقا پر ریسک داره به حرکت خودش ادامه میده نه یک معامله ای که ریسک کمتر داره و پتانسیل های بیشتر برای گرفتن سود های بهتر.
خب ما در این مطلب یاد گرفتیم که چطور در عرض چند ثانیه با نگاه کردن به چارت با استفاده از میزان پرتاب قیمت، عمق قیمت و زاویه گام ها که همگی آنها را در آموزش های قبلی به طور کامل یاد گرفتیم متوجه ضعف و قدرت بازار برای گرفتن معاملات مناسب و پر سود بشیم در مطلب بعدی یاد میگیریم که چطور بتونیم تشخیص بدیم که حرکت بعدی قیمت در روند تقریبا به چه میزان خواهد بود.
منتظر آموزش های بعدی باشید...
دیدگاههای بازدیدکنندگان
مسعود مجیدنیا
سلام و درود
524 روز پیش ارسال پاسخمن خودم شخصا در حال اموزش از سایت عالی شما هستم
الان که دارم مطالعه میکنم اموزش های شما رو و میرم تو متن بازار میبینم واقن حس خوبی بهم دست میده که چقدر دقیق و مفید توضیح میدین
یک دنیا ممنون انشالله همیشه همینقدر پر قدرت باشین :))
مدیر سایت
سلام و عرض ادب
523 روز پیش ارسال پاسخاز لطف شما ممنونم و بسیار خوشحالم که روش معاملاتیه خودتون رو پیدا کردید و امیدوارم هر چه زودتر به نقطه ی مورد نظرتون برسید.
ناشناس
سلام ممنون بابت توضیحات عالی شما ،استاد اینطور که متوجه شدم برای پیدا کردن ضریب چولگی ما نیاز به دو اکستنشن و دو کارکشن داریم؟
433 روز پیش ارسال پاسخمدیر سایت
سلام و عرض ادب
432 روز پیش ارسال پاسخاز لطف شما ممنونم. در مورد سوالتون باید بگم نه لزوما!
ببینید ما در این آموزش گفتیم ما به یک حرکت صعودی یا نزولی نیاز داریم یعنی چی؟
حرکت صعودی یعنی یک اکستنشن و یک کارکشن برای حرکت نزولی هم دقیقا به همین شکل. ما یک حرکت صعودی یا نزولی داریم، حالا از شروع حرکت دوم میتونم اون حرکت رو با حرکت قبلیش مقایسه کنیم.
نظر شما هم قابل قبول که اگه دوتا حرکت کامل داشته باشیم قطعا بهتر میتونیم ارزیابی کنیم ولی شرطی هم وجود نداره که حتما دوتا حرکت به طور کامل تشکیل شده باشند بعد شما بخواهید ضریب چولگی رو ارزیابی کنید. شما از شروع حرکت دوم میتونید طریقه حرکت قیمت رو نسبت به حرکت قبلیش بسنجید.
ناشناس
سپاسگزارم 🌹
431 روز پیش ارسال پاسخناشناس
سلام ،وقت شما بخیر ، در شکل شماره 12 در گام دوم ، زاویه تند تر و عمق کمتر شده اما پروجکشن بیشتر شده ، می تونیم اینطور نتیجه گیری کنیم که چون دو شرط از سه شرط ضریب چولگی برقرار هست در نتیجه گام بعدی هم صعودی خواهد بود؟
324 روز پیش ارسال پاسخمدیر سایت
سلام و عرض ادب
324 روز پیش ارسال پاسخهمانطور که خودتون متوجه شدید در حرکت دوم قیمت ، زاویه گام دوم صعودی تند تر و عمق کمتر شده نسبت به حرکت اول پس تا اینجا ما داریم متوجه میشیم که بازار داره ضریب چولگی یا همان ضریب سود دهیش افزایش پیدا میکنه. که تا اینجا درست متوجه شدید و خیلی هم خوبه.
ولی در مورد معنی کلمه پروجکشن دچار اشتباه شدید، پروجکشن یعنی پرتاب قیمت پس هر چه میزان پرتاب قیمت هم بیشتر بشه یعنی ضریب چولگی هم داره بیشتر میشه دیگه پس به نفع ما هستش نه به ضررمون ولی شما اون رو به عنوان یک نمره ی منفی در نظر گرفتید.
میزان پرتاب قیمت رو اصولا بین گام دوم و سوم در نظر میگیرن چون دوبار پرتاب قیمت داشتیم حالا میتونیم مقایسشون کنیم.
در اینجا یا نباید مقایسه کنیم بین گام اول و دوم یا اگه میخواهیم مقایسه کنیم باید نسبت گام حرکت قبله گام اول در نظر بگیریم.
یعنی قبل روند صعودی ما یک رنج داشتیم که بعد یک گام نزولی زده شده بعدش ما بلافاصله یک گام صعودی داریم که دقیقا تا نقطه ای که گام نزولی شروع شده قیمت پیش رفته. پس میزان پرتاب قیمت در اینجا برابر هست یعنی هر چقدر که قیمت اومده پایین دوباره برگشته بالا سر جای اولش. بعدش گام دوم صعودی از گام اول پیشی گرفت پس در اینجا پرتاب قیمت افزایش داشته که خوبه و با توجه به دو تاییدیه قبل که خودتون گفتید ما الان 3 تا تاییدیه داریم، پس احتمال اینکه گام سوم صعودی تشکیل بشه و حرکت خوبی هم بکنه زیاد هست.
ناشناس
بله دقیقاً ، با توضیحات کامل شما ،متوجه معنی پروجکشن شدم ،ممنونم که وقت گذاشتید 🌹
324 روز پیش ارسال پاسخمدیر سایت
خواهش میکنم
324 روز پیش ارسال پاسخ